Przejdź do głównej zawartości

Podsumowanie efektów działań programu Erasmus+ Akredytacja 2021-2027


Podsumowanie efektów działań programu Erasmus+ Akredytacja 2021-2027 w codziennej pracy szkoły.

Podczas wyjazdów erasmus+ realizujemy różne działania, ale podczas codziennych zajęć w szkole również realizujemy cele erasmus+ i dzięki temu odnosimy czasem mniejsze, czasem większe sukcesy.
AKTYWNY UCZEŃ - AKTYWNY DOROSŁY
Uczymy się o demokracji, ale uczniowie w Pallttim poznają demokrację w praktyce. Podczas wyjazdów poznajemy zasady działania UE, Parlamentu UE w Strasburgu, uczymy się o przemianach demokratycznych w Europie -bardzo różnorodnych od zmian w 89 roku, po odzyskanie niepodległości przez Łotwę dopiero w roku 1991 - odzyskanie niepodległości po II wojnie Światowej(!), po informacje o przejściu od dyktatury do demokrację w Portugalii w roku 1974. Ale na codzień w szkole mamy "demokrację stosowaną" i używaną każdego dnia: Konstytucję Szkolną, Sejm Szkolny, Radę Mediacyjną i realizujemy wraz z uczniami zadania demokracji w praktyce. W tym roku Sejm Szkolny wprowadził pozwolenie używania czytników książek na przerwach w szkole (w której, przypominamy, jest zakaz używania elektroniki), wprowadził zgodnie z zasadami opisanymi w Konstytucji "weekendy relacji" czyli jeden weekend w miesiącu, podczas którego nauczyciele nie zadają prac domowych, a w dniu po weekendzie nie ma odpytywania, kartkówek i klasówek. Bo to czas na relacje z rodziną, przyjaciółmi, czy też ze swoim hobby. Sejm zaproponował też inne zmiany w szkole, które jednak po praktycznych próbach, sam wycofał z dalszego procedowania (używanie telefonów w dwa poniedziałki w miesiącu, pufy na korytarzu). Trudno sobie wyobrazić lepszą naukę demokracji, samorządności i brania odpowiedzialności za własne decyzje.

KULTURA W PRAKTYCE
Tego jak uczyć kultury poprzez praktyczne działania podpatrujemy podczas wyjazdów na job shadowing, podczas wizyt w szkołach z uczniami, podczas kursów metodycznych. Efektem tych działań w szkole jest zespół muzyczny - chór szkolny - uświetniający swoim muzykowanie szkolne uroczystości. Też sukcesy w konkursach muzycznych pokazują, że nasi uczniowie potrafią zajmować się kulturą w sposób praktyczny.
Sukces uczennic klasy 8 w konkursie muzycznym


HOBBY - MOJA PRZYSZŁOŚĆ
Prawie na każdym zagranicznym wyjezdzie w ramach erasmus+ nasi uczniowie dzielą się swoimi talentami z innymi i poznają talenty uczniów i uczennic z innych krajów. Dbamy jednak też o to, żeby talenty naszych uczennic i uczniów rozwijały sie od najmłodszych lat. Żeby były powodem do dumy i do wzmacniania poczucia własnej wartości.
W klasie 0 cały rok szkolny trwała cykl zajęć: "Moje hobby, moje zainteresowania, moja praca".
Podczas spotkań rodzice opowiadali o swoim hobby, o związkach pomiędzy hobby a pracą zawodową i zachęcali naszych "zerówkowiczów" do rozwijania swoich pasji.

Nasi uczniowie rozwijają swoje talenty muzyczne i plastyczne zdobywając laury w konkursach:

W Pallottim przywiązujemy da wagę do wspierania uczniów w wyborze dalszej drogi edukacji i rozwoju. Dlatego zajęcia z Doradztwa Zawodowego trwają u nas cały rok, a nie tylko 10 godzin lekcyjnych w roku i poruszamy na tych zajęciach często zagadnienia związane z talentami, rozwojem talentów, cechami jakie dzięki temu ćwiczymy i jaki może to mieć wpływ na dalsza drogę edukacyjna i zawodową. 
Klasy 7 i 8 uczestniczyły w ramach DZ w szkole w cyklu zajęć na ten temat.
Zawody przyszłości. Czyli jakie kompetencje i umiejętności będą kluczowe na rynku pracy?
Trenerka Bota, Projektant Śmieci czy Analityk Cybermiasta to nie tytuły nowych filmów science fiction, ale zawody i stanowiska. Jak przygotować się na zmiany na rynku pracy, jakie posiadać kompetencje na rynku pracy? O tym rozmawiali uczniowie w ramach zajęć z doradztwa zawodowego.
Według prognoz Światowego Forum Ekonomicznego, 65% uczniów szkół podstawowych będzie realizowało profesje, które jeszcze nie istnieją. Zmiany społeczne, demograficzne i ekonomiczne znacząco wpłyną na rynek pracy, jaki obecnie znamy. Oczywiście temu wszystkiemu towarzyszy gwałtowny postęp technologiczny. Prognozy mówią o tym, że nawet około 50% wykonywanych przez nas zawodów może zostać zastąpionych pracą maszyn. Czeka nas więcej pracy na projektach, będziemy ją coraz częściej wykonywać poza biurem, w bardziej rozproszonych zespołach lub jako tzw. “wolni strzelcy”. Siłą rzeczy będzie to od nas wymagało elastyczności, proaktywności i doskonalenia kompetencji – zarówno cyfrowych jak też umiejętności miękkich. Nigdy wcześniej nie mieliśmy jednak takich możliwości edukacyjnych jak dziś, również w postaci zdalnej. Nie musimy wychodzić już z domu, by nauczyć się podstaw HTML-a i CSS-a. Wystarczy laptop, dostęp do internetu, otwarta głowa oraz cierpliwość.
Uczniowie w ramach ćwiczeń wykonali rysunki jak wyobrażają sobie prace w przyszłości:




PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ KOMPETENCJĄ PRZYSZŁOŚCI
W tum roku duży krok do poznania świata biznesu zrobili nasi uczniowie podczas wyjazdu erasmus+ na Łotwę - gdzie poznawali metody na prowadzenie uczniowskiego biznesu od starszych koleżanek ze szkoły w Iecavie, gdzie zajęcia z prowadzenia firm są wpisane w szkolną podstawę programową.
Na codzień uczniowie Pallottiego zmagają się z wyzwaniami świata biznesu prowadząc szkolny sklepik Ropucha - w ramach Spółdzielni Uczniwskiej, która działa u nas w szkole.
Nie zawsze jest łatwo. Nie zawsze się chce. Nie zawsze jest towar. Nie zawsze trafi się w gusta klientów.
Ale tylko poprzez własne sukcesy i porażki mozna sie nauczyć prowadzenia biznesu.


JĘZYKI OTWIERAJĄ ŚWIAT - rozwój kompetencji multijęzyczności wśród uczniów i nauczycieli.

Podczas każdej mobilności zarówno uczniowie jak i nauczyciele rozijaja swoje kompetencje wielojęzyczności.
Efekty widać po wynikach naszych uczniów w konkursach i po innych działalniach multijezycznych w szkole do których nasi uczniowie podchodzą z wielkim zaangażowaniem.

Sukcesy w konkursach językowych:
Michał W. został -finalistą Konkursu Kuratoryjnego z j.niemieckiego - 1 miejsce w Konkursie Wiedzy o Krajach Niemieckiego Obszaru Językowego DACHL - - 2 miejsce w Konkursie Gramatycznym „Grammatikmeister” - Mistrz Gramatyki języka niemieckiego - 2 miejsce w Konkursie Lingwistycznym - 3 miejsce w ogólnopolskim konkursie na projekt w języku obcym - projekt niemiecko- angielski (tematem był STEAM - czyli połączenie nauki, techniki, inżynierii, sztuki i matematyki!) - Michał jest także finalistą ogólnopolskiego konkursu - Lust auf Lesen. Janek W. - Janek jest laureatem ogólnopolskiego konkursu Lust auf Lesen. - 3 miejsce w ogólnopolskim konkursie projektów w j. obcym STEAM - w szkolnej drużynie - 3 miejsce w Konkursie Lingwistycznym - 2 miejsce w Konkursie wiedzy o krajach niemieckiego obszaru - językowego DACHL - wyróżnienie w Konkursie Gramatycznym „Grammatikmeister” - Mistrz Gramatyki języka niemieckiego Zosia D. zajęła - 1 miejsce wraz z dziewczęcą drużyną z Pallottiego - w ogólnopolskim konkursie projektów w językach obcych - niemiecko - angielski STEA Natalka M. - zajęła wraz z drużyną 1 miejsce w ogólnopolskim konkursie na projekt po niemiecku i angielsku STEAM Julita Ch. -1 miejsce w ogólnopolskim konkursie na projekt w języku obcym - projekt niemiecko- angielski STEAM Milena Ch. - również 1 miejsce w ogólnopolskim konkursie na projekt w języku obcym - projekt niemiecko- angielski STEAM Julia A. - to już ostatnia osoba z 5 osobowego teamu, który zajął pierwsze miejsce w konkursie projektów w językach obcych STEAM - Julia zajęła tez pierwsze miejsce w konkursie „Szymborska w przekładach” - za recytację tłumaczenia na niemiecki wiersza naszej Noblistki Maks G. zajął - 3 miejsce w „męskiej” drużynie ogólnopolskiego konkursu projektów w językach obcych STEAM - Maks zdobył również wyróżnienie w konkursie wiedzy o krajach niemieckojęzycznych DACHL Konrad M.-N. - wraz z drużyną zajął 3 miejsce w konkursie na projekt w j.obcym STEAM - zdobył również - wyróżnienie w konkursie Szymborska w przekładach za recytację wiersza Wisławy Szymborskiej Kostek L. - 3 miejsce wraz z drużyną za konkurs projektów w j. obcym STEAM Magda W. - wyróżnienie w konkursie plastycznym na ilustrację do bajki niemieckojęzycznej DACHL – Märchen. Helena J. - finalistka Konkursu wiedzy o krajach niemieckojęzycznych.

Michał W i Janek W 1 miejsce w konkursie Instytutu Goethego:
Progammieren auf Deutsch - Programowanie po niemiecku

- Wynik egzaminu po klasie 8: Z języka angielskiego uczniowie klas 8 uzyskali wynik 93%


- Certyfikaty językowe 2024
Miło jest nam poinformować, że 17 uczennic i uczniów z klas 6,7,8 uczących się niemieckiego w naszej szkole zadało po koniec roku szkolnego 2023/2024 certyfikaty językowe Instytutu Goethego na dwóch poziomach:
Goethe Zertifikat A1 - Fit in Deutsch 1
oraz
Goethe Zertifikat A2 - Fit in Deutsch 2
GRATULACJE!


- Wewnątrzszkolny - multijęzyczny konkurs językowy
Wyniki Wewnątrzszkolnego Konkursu Językowego 2023/2024
https://www.szkola-ozarow.pl/zycie-szkolne/1443-wyniki-wewnatrzszkolnego-konkursu-jezykowego-2023-2024.html

Miło jest nam poinformować, że tegoroczna edycja Wewnątrzszkolnego Konkursu Językowego w Pallottim cieszyła się ogromnym zainteresowaniem. Uczestnicy byli bardzo dobrze przygotowani, o czym świadczy długa lista laureatów i wyróżnionych.
Konkurs jest wielojęzyczny, więc trzeba się wykazać znajomością dwóch języków obcych, ale nie tylko, oceniamy też kreatywność, talent aktorski i wokalny.
Poniżej lista laureatów i wyróżnionych, natomiast gratulacje dla wszystkich uczestników, bo co roku jesteśmy pod wrażeniem wysokiego poziomu występów naszych uczniów.

Klasy 0-3

miejsce 1
Adam Świecki klasa 3
Mikołaj Śmigielski klasa 3
miejsce 2
Dominika Głodek klasa 3
Łukasz Skroński klasa 3
miejsce 3
Robert Bielawiec klasa 2
Tosia Wojciechowska klasa 1

wyróżnienia
Natalia Janiszewska klasa 3
Blanka Ślusarczyk klasa 3
Tymon Łuczak klasa 1
Lila Grabowska klasa 1
Łucja Kęcka klasa 1
Basia Zbiciak klasa 1
Basia Chyczewska klasa 0
Ala Araszkiewicz klasa 0

Klasy 4-8

miejsce 1
Janek Rudnicki klasa 5
miejsce 2
Marta Kokoszka klasa 5
miejsce 3
Konrad Mołdysz klasa 5
wyróżnienie
Basia Pawlik klasa 5
Nikola Czarnecka klasa 5

- Kółko multijęzyczne English - Deutsch FUN
Prowadzimy kulinarne kółko multijęzyczne, na ktoryjm uczniowie ćwiczą kompetencje kulinaren, idęę zero waste i języki obce.
https://www.szkola-ozarow.pl/zycie-szkolne/1389-ratujemy-resztki.html

INNOWACYJNY NAUCZYCIEL - rozwój kompetencji nauczycielskich w zakresie metod nauczania wspierających rozwój proinnowacyjnych komp. wśród uczniów i rozwój komp. nauczycielskich zw. z wykorzystaniem IT.

Nasi nauczyciele rozwijają swoje kompetencje podczas mobilności erasmus+
W tym roku to 3 kursy metodyczne wykorzystywane podczas pracy na lekcji:
Włochy - Rzym: Digital Tools for Managing Projects in Education - wykorzystanedo zarządzania projektem erasmus+, do przygotowywania wizyt, ewaluacji i upowszechniania.
Irlandia - Dublin: Artificial Intelligence for Education: Exploring the Frontiers of ICT - wykorzystywane do prowadzenia zajęć, przygotowywania lekcji, zostało przeprowadzone szkolenie dla nauczycieli
Finlandia Helsinki: Learning Outside the Classroom in Finland - nowe pomysły naedukacje outdoor - więcej rajdów rowerowych i innych aktrywności poza klasą szkolną.

Plus podczas zajęć job-shadowing:
Niemcy:
Metoda nauczania dzieci uchodźców w klasach IKL. Nie mamy na razie takich doświadczeń u nas w szkole - oprócz krótkiego epizodu z dziećmi z Ukrainy, ale taka sytuacja może się zadziać w każdym momencie. Dobrze jest korzystać ze sprawdzonych metod. To też metoda imersji - pełnego zanurzenia w języku. 
Metody łączenia muzyki, sztuki i teatru właśnie na zajęciach w tej klasie IKL. To sa umiejętności, które na pewno wykorzystamy w naszej szkolnej praktyce. 
Nauczaniu niemieckiego po angielskim, gdyż taką metodę właśnie wykorzystywała na lekcjach nauczycielka z Niemiec.
Metoda nauczania rówieśniczego. Dzieci uchodźców wykorzystywały swoje podstawowe umiejętności po niemiecku, żeby nauczyć dzieci z Niemiec swojego narodowego tańca - metoda peer - learning. 
Metody IT - zajęcia, na których uczniowie kręcą filmy edukacyjne - Mit Videos lernen - tutoriale, na których uczą innych nowych kompetencji. Miałam okazję obserwować tworzenie filmu właśnie dla klasy IKL - film tworzony przez uczniów niemieckich - o Unii Europejskiej. 
Wykorzystujemy juz w szkole metodę dramy, kręcenia filmów, tutoriali, przewodników
Np. nakręcony przez uczniów podczas Rajdu Rowerowego po Kampinosie - outdoor education - przewodnika popuszczy Kampinoskiej. 

Łotwa: Nowatorska metoda nauczania CLILL – przedsiębiorczość w praktyce – w obcym języku i metoda polegająca na zakładaniu realnych firm uczniowskich, przynoszących zyski, czasem straty. To zupełnie nowa metoda, której odpowiednika nie ma w polskim systemie edukacji. Mamy plany w przyszłym roku założenie firm uczniowskich w szkole w oparciu o doświadczenia z mojego job shadowing z Łotwy.

Ale też podczas szkoleń, które odbywają nauczyciele w kraju i szkoleniach krajowych również organizowanych przez erasmus+/frse

Efektem są interesujące, interdyscyplinarne lekcje, z elementami języków obcych, z narzędziami multimedialnymi oraz zbiór narzędzi i scenariuszy lekcji z wykorzystaniem narzędzi IT:
Przykład - konkurs z okazji Dnia Ziemi z kodami QR
Projekt uczniowski o nowoczesnych narzędziach w nauczaniu języków obcych.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Scenariusze zajęć i narzędzia IT pomocne w edukacji

Systematycznie pojawiają sie tu scenariusze zajęć, napisane przez naszych nauczycieli po kursach w ramach akredytacji - wszystkie oczywiście na wolnej licencji, zapraszamy, może jakiś pomysł kogoś zainspiruje. https://padlet.com/mkozak7/narz-dzia-it-przydatne-w-pracy-nauczyciela-sp-i-scenariusze--j7haiw8k43sm7eq7  

Mapy myśli podsumowujące pobyt w Portugalii i ankieta

  16 uczestników z Polski i 16 uczniów z Portugalii podsumowało 4 dniowe spotkanie i temat przewodni - moje hobby to moja przyszłość. Forma to mapy myśli, na których wspólnie wymienili cechy kształtowane przez swoje zainteresowania i hobby! Gratulujemy pracy i jej efektów!  Ankieta przeprowadzona wśród uczniów: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSffoC7SyTifYK8mvGWE0vsSKoiPhP1019yGYaZKQqXGdHZtNw/viewform?usp=sf_link Wyniki:

Kultura w praktyce w Portugalii

    W dniach 22-27 stycznia 2023 dziewięcioro uczniów z Pallottiego pojechało poznawać Kulturę w praktyce w Portugalii do naszej zaprzyjaźnionej szkoły w Almadzie. Wyjątkowe spotkanie, bo w portugalskiej szkole jest wiele zajęć muzycznych, plastycznych i tanecznych, do których to zajęć przywiązuje się większą wagę, niż do tych przedmiotów w Polsce. W zajęciach tych mogli uczestniczyć nasi uczniowie i wykonać wspólnie z portugalskimi i niemieckimi uczniami utwór chóralny na głosy i wspólnie zaśpiewać piosenkę, której uczyli sie przed wyjazdem - o Lauridhinia z towarzyszeniem portugalskiej gitary cavaquinho. Nasi uczniowie mieli tez okazję popróbować sztuki grania na tych gitarach. W Portugalii muzyka odgrywa dużą rolę przez całe życie więc odwiedziliśmy również Uniwersytet 3 wieku - USALMA - gdzie mieliśmy okazję muzykować wraz z seniorami - kultura i praktyczne uczestnictwo z niej przez całe życie.  Uczniowie brali udział też w lekcji plastyki, oraz w zajęciach ryzowania przy pomocy ca