Przejdź do głównej zawartości

Portugalia i jej droga od dyktatury do demokracji - Rewolucja Goździków 25 kwietnia 1974

 


Maja, Magda, Lena, Karolina, Julka, Antek, Szymon i Janek właśnie powrócili z kolejnego Erasmusa w Portugalii i już znają historię demokratycznych przemian w Portugalii po czasie dyktatury, między innymi poznali właśnie historię Rewolucji Goździków.

18.02.-21.02.2024 Portugalia Almada

         Tegoroczny temat naszych projektowych działań: „Wir sind Europa – Jesteśmy Europą” zgłębialiśmy tym razem z uczniami z Łotwy oraz oczywiście z naszymi portugalskimi gospodarzami.

        Oprócz tematu demokracja nasi podopieczni zajmowali się też wspólnym europejskim dziedzictwem kulturowym, rozwijali swoje talenty i ćwiczyli kulturę w praktyce podczas warsztatów plastyczno-muzycznych.

         Zatankowaliśmy też portugalskie ciepło i słoneczko, żeby po powrocie dotrwać do lata.


W mobilności brała udział grupa uczniów z siódmej klasy, która składała się głównie z osób, które wcześniej aktywnie uczestniczyły w programie Erasmus w Polsce, jako gospodarze dla portugalskich uczniów w Polsce. W szkole uczyli się już od czwartego roku z rozszerzonym nauczaniem języków obcych, więc ich umiejętności językowe były na dobrym poziomie. Naszym celem było przybliżenie uczestnikom europejskiej dymensji i dziedzictwa kulturowego, promując wartości takie jak integracja społeczna, różnorodność, tolerancja oraz rozwijanie szacunku dla kulturowej różnorodności i odpowiedzialności społecznej.

Cele: Poznawanie kultury w praktyce / różnorodność poprzez gry integracyjne i aktywne działania, użycie technologii informacyjnej do realnej komunikacji

Pierwsze kontakty odbyły si przez media społecznościowe i wymianę profili już przed mobilnością. Podczas pobytu w rodzinach nawiązano nowe przyjaźnie, ćwiczono języki obce, co wspierało wielojęzyczność i wzmacniało pewność siebie. Uczniowie poznali dziedzictwa kulturowe poprzez praktyczne doświadczenia z obyczajami i tradycjami w portugalskiej rodzinie.

Uczniowie Wizyta w portugalskiej szkole sztuki jeździeckiej - Kultura w praktyce / Różnorodność. Uczniowie odwiedzili portugalską szkołę sztuki jeździeckiej, dzięki temu poznali europejskie dziedzictwo kulturowe, poznali swoje europejskie korzenie - konie w Europie, historia sztuki jeździeckiej, odnajdywanie podobieństw i różnic. Wzmocnili poczucie wspólnoty europejskiej

Uczniowie odwiedzili muzeum i wystawę poświconą Rewolucji Goździków z 25 kwietnia 1974 r. Uczniowie poznali nowy element europejskiej demokracji: dyktaturę w Portugalii i Rewolucję Goździków, lepiej zrozumieli historię w Europie oraz wzmocnili świadomość europejskiej dymensji.

Uczniowie zaprezentowali: "Ja i moje talenty" / "Mój talent, moja przyszłość". Podczas tych prezentacji uczniowie zaprezentowali swoje własne talenty oraz uczyli się od siebie nawzajem poprzez dzielenie się nimi. Uczniowie zyskali świadomość, jakie umiejętności rozwijają dzięki swoim zainteresowaniom i jaką rolę te umiejętności mogą odegrać w ich przyszłości i podzielili się refleksjami w międzynaarodowych grupach. 

Aktywność artystyczna, taka jak rysunek i muzyka w Casa da Cerca, oraz warsztaty rysunku i malarstwa były częścią naszych zajęć  kulturowych. Podczas tych zajęć uczniowie uczestniczyli w praktycznych zajęciach, warsztatach oraz współpracowali ze sobą, co pozwoliło im rozwijać umiejętności wizualne oraz interpersonalne. Efekty nauki obejmowały odkrywanie własnych talentów, postrzeganie talentu jako zasobu, rozwijanie kreatywności oraz zrozumienie artystycznych interakcji.

W ramach innej aktywności, klubu ekologicznego, uczniowie brali udział w warsztatach z ponownego wykorzystywania materiałów, co pozwoliło im zrozumieć znaczenie pracy ręcznej oraz obudziło świadomość ekologiczną. Dodatkowo, refleksja nad możliwościami sprzedaży wyrobów rzemieślniczych pomagała zrozumieć wartość pracy ludzkich rąk.

  Program Portugalia:


Prezentacja o Polsce

https://www.canva.com/design/DAF7oD7e-4o/pBnk9A5Rqd3zxJ_MgbSEwQ/edit?utm_content=DAF7oD7e-4o&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=sharebutton

Przygotowania do wyjazdu do Portugalii:

Spotkania na kółku erasmus, poznawanie historii, kultury i języka. Przygotowania do poznawania przemian demokratycznych.







Ewaluacja, mentimeter:



Wystawa prac plastycznych po warsztatach plastycznych w Ożarowie po po powrocie:





Relacja na fb: 

https://www.facebook.com/share/p/71ADpW5UpaJSrq1R/

Wspomnienia z Portugalii:

  

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Scenariusze zajęć i narzędzia IT pomocne w edukacji

Systematycznie pojawiają sie tu scenariusze zajęć, napisane przez naszych nauczycieli po kursach w ramach akredytacji - wszystkie oczywiście na wolnej licencji, zapraszamy, może jakiś pomysł kogoś zainspiruje. https://padlet.com/mkozak7/narz-dzia-it-przydatne-w-pracy-nauczyciela-sp-i-scenariusze--j7haiw8k43sm7eq7  

Mapy myśli podsumowujące pobyt w Portugalii i ankieta

  16 uczestników z Polski i 16 uczniów z Portugalii podsumowało 4 dniowe spotkanie i temat przewodni - moje hobby to moja przyszłość. Forma to mapy myśli, na których wspólnie wymienili cechy kształtowane przez swoje zainteresowania i hobby! Gratulujemy pracy i jej efektów!  Ankieta przeprowadzona wśród uczniów: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSffoC7SyTifYK8mvGWE0vsSKoiPhP1019yGYaZKQqXGdHZtNw/viewform?usp=sf_link Wyniki:

Kultura w praktyce w Portugalii

    W dniach 22-27 stycznia 2023 dziewięcioro uczniów z Pallottiego pojechało poznawać Kulturę w praktyce w Portugalii do naszej zaprzyjaźnionej szkoły w Almadzie. Wyjątkowe spotkanie, bo w portugalskiej szkole jest wiele zajęć muzycznych, plastycznych i tanecznych, do których to zajęć przywiązuje się większą wagę, niż do tych przedmiotów w Polsce. W zajęciach tych mogli uczestniczyć nasi uczniowie i wykonać wspólnie z portugalskimi i niemieckimi uczniami utwór chóralny na głosy i wspólnie zaśpiewać piosenkę, której uczyli sie przed wyjazdem - o Lauridhinia z towarzyszeniem portugalskiej gitary cavaquinho. Nasi uczniowie mieli tez okazję popróbować sztuki grania na tych gitarach. W Portugalii muzyka odgrywa dużą rolę przez całe życie więc odwiedziliśmy również Uniwersytet 3 wieku - USALMA - gdzie mieliśmy okazję muzykować wraz z seniorami - kultura i praktyczne uczestnictwo z niej przez całe życie.  Uczniowie brali udział też w lekcji plastyki, oraz w zajęciach ryzowania przy pomocy ca